*Jeg undskylder på forhånd de skiftende typografier, størrelser og underlige indryk.
Bloggen gør ikke altid, hvad jeg sætter den til.
*Der vil løbende ske ændringer i opgaverne.
Del 1 - Beskrivelse af virksomheden
Bloggen gør ikke altid, hvad jeg sætter den til.
*Der vil løbende ske ændringer i opgaverne.
Del 1 - Beskrivelse af virksomheden
Kilde: http://createclick.co.uk/
Beskrivelse af virksomheden
CreateClick er en ny
opstartet virksomhed, som arbejder med Web design.
CreateClick er bygget på individer, der elsker hvad de laver. Teamet tror på at
en venlig tilgang til opgaverne og kunden føre til de bedste resultater og de
ved, at glade kunder gør dem til et glad web design firma. Firmaet tilbyder
både hjælp til designet af hjemmesiden, hvilket også kan inkludere logos,
webbannere og diverse anden markedsføring.
Idet firmaet er ny opstartet er der stor fokus på, at ”komme ind i kampen” Der
arbejdes meget på markedsføringen og af, at være ny i branchen så er de godt
med på moden.
Stifteren af CreateClick
er Helen Sutliff. Helen kommer fra en baggrund inden for multimedier og har
allerede i en meget ung alder haft en stor interesse for grafisk design. I 2004
taget Specialer i Entertainment teknologi på University of Portsmouth. Helen har
derefter tilbragt flere år i designbureauer, hvor hun har forbedret hendes færdigheder
og arbejdet med markedsføring og styring af online websites.
Ansatte/Virksomhedsform
Virksomheden er en
enkeltmandsejet virksomhed.
Af ansatte har vi:
Managing Director: Helen
Sutliff (Fuldtid)
Marketing Manager: Mark Ashdown (Halvtid)
Marketing Manager: Mark Ashdown (Halvtid)
Lige pt. består firmaet
af de to ovennævnte, men de søger og har løbende folk inde til jobsamtale til
følgende to stillinger:
- Copywriter
- Multimedia designer & Developer
- Copywriter
- Multimedia designer & Developer
Branche/produktområde
CreateClick er et
web design firma, som tilbyder alle tænkelige kunder hjælp til deres markedsføring
herigennem tilbyder firmaet alt lige fra Web design, Logo design, Facebook
pages og grafisk design. CreateClick adskiller sig fra sine konkurrenter ved,
at de laver responsive sites. Dette vil sige at deres hjemmesider tilpasser sig
automatisk efter den enhed de vises på. F.eks. PC, Ipad og smartPhones. Dette er ret imponerende da det langt
fra er alle hjemmesider der har
denne automatiske funktion. Udover dette er CreateClick et meget jordnært firma
som prioritere kunden aller højst. De bruger meget tid på, at forklare kunden
uden brug af forvirrende medier, hvad de egentlig har I tankerne.
Størrelse/beliggenhed
CreateClick er et lille firma på bare to ansatte. Arbejdet gøres hjemmefra chefens køkken, hvor der er blevet indrettet et lille arbejdshjørne med gode kontormøbler og diverse arbejdsredskaber. CreateClick har beliggenhed på adressen: 61 Orchard Road, Southsea, Hampshire, PO4 0AA.
Firmaet har for nyligt lavet et godt stykke arbejde for et firma og er blevet tilbudt et stort pengetilskud til, at udvide firmaet med. Det vil sige at CreateClick inden for de næste 6 måneder vil blive udvidet med et minimum på 10 ansatte plus et officielt kontor. Aftalen betyder også at CreateClick skal stå for dette firmas markedsføring og webside. CreateClick er altså godt på vej til, at vokse sig større, hvilket er rigtig imponerende i disse krisetider.
Import/Eksport
Kommer senere
Vision/Mission
CreateClick
er stiftet af Helen Sutliff og hendes Vision for firmaet er at få et firma,
hvor hun har minimum 6-9 ansatte under sig. CreateClick beskræftiger sig med at
lave webdesigns, herindunder en masse grafisk arbejde. Helen Sutliff har
arbejdet hårdt for at skabe sit firma og hun er efter kun et år ved at opnå en
stor del af hendes Vision. Som beskrevet i ”Størrelse & Beliggenhed” så vil
firmaet inden for de næste 6 måneder blive udvidet med et minimum på 10
ansatte.
I del 2 vil jeg udfylde forretningsmodellen, men for at gøre dette på bedste vis vil jeg først benytte de følgende analysemodeller.
Del 2 - Forretningsmodellen
I del 2 vil jeg udfylde forretningsmodellen, men for at gøre dette på bedste vis vil jeg først benytte de følgende analysemodeller.
Omverdensmodellen
*Kilde: http://www.w3.org/
*Kilde: http://www.w3.org/
Den afhængige omverden
|
|
Kunder
|
Det er primært firmaer
i lokalområdet, som CreateClick arbejder sammen med.
|
Mellemhandler
|
CreateClick har ingen
mellemhandler da de levere direkte distribution.
|
Leverandører
|
CreateClick står for
alt arbejdet helt selv de har derfor som sådan ingen leverandører. De har dog
kontakt med en mand, som giver dem fif til, hvordan de markedsføre dem selv
endnu bedre (dette er vel en slags service leverandør)
|
Konkurrenter
|
CreateClick har mange
konkurrenter da web branchen er ret stor. CreateClick er dog god til at komme
ud til de lokale, hvilket øger CreateClick’s omdømme.
|
Den uafhængige omverden
|
|
Demografiske forhold
|
Portsmouth rummer mange studerende idet de
har flere gode uddannelses steder, eriblandt rigtig gode Universiteter.
Aldersgruppen har meget relevans I forhold til hvilke virksomheder man kan få
op og køre I en by. CreateClick burde have ok muligheder I det webdesign
primært henvender sig til den middle gamle del af befolkningen. Portsmouth har
også mange små enkeltmandsejede virksomheder, som har brug for hjælp til
marketing.
|
Økonomiske forhold
|
CreateClick påvirkes
meget af hvordan den økonomiske stabilitet i landet ser ud. Mange
virksomheder ved slet ikke hvor vigtigt et godt brand og en ordentlig
markedsføring egentlig er. Dette betyder at der i krisetider vil blive sparet
på det arbejdet, som CreateClick udbyder.
|
Teknologiske forhold
|
Et webdesign firma påvirkes meget af de
teknologiske forhold, som der er i verdenen.
I forhold til hjemmesider så kræver diverse funktioner en hurtig internetforbindelse. Der har ligeledes været tale om lovkrav omkring hurtig internetorbindelse. Jeg har ikke kunnet finde noget specifikt omkring Portsmouth, men hvis alle ikke har mulighed for at se det, som der vises på hjemmesider fra forskellige virksomheder så kan man risikere, at tabe en del af befolkningen. Dette har stor relevans for firmaets overlevelse og derved også CreateClick’s da det jo er deres kunder de mister |
Massemedier
|
CreateClick har en
hjemmeside: www.CreateClick.co.uk og
en Facebook side: www.facebook.com/CreateClick
|
Interesseorganisationer
|
Kommer måske senere
|
Kulturelle forhold
|
Her skal man se på,
hvilke kulturer der egentlig er i det område, hvor CreateClick har sin
kundekreds. Som beskrevet er CreateClick’s primære kundekreds lokal
virksomheder. Portsmouth ligger ved den engelske kanal i Sydengland og har
omkring 200.000 indbyggere.
CreateClick’s hjemmeside er på
engelsk, hvilket i dette tilfælde også passer bedst idet største delen af
befolkningen består af engelsk talende folk. Sprog kunne dog være noget man
skulle overveje når man kigger på de kulturelle forhold
|
Politiske og lovgivningsmæssige forhold
|
- Copyright
- 3WC-Standards: Når der leveres hjemmesider til offentlige myndigheder skal hjemmesiderne overholde 3WC standarderne for tilgængelighed. Det indebære bl.a. at folk med handicap, som fx. blinde stadig skal kunne benytte hjemmesiderne. |
Styrker
|
Svagheder
|
- CreateClick har en fantastisk engisiame i deres arbejde og det er tydelige igennem alt deres arbejde og hverdag, at de virkelig brænder for firmaet.
- De tilbyder
responsive sites, hvilket vil sige, at deres websites ændre sig alt efter
hvilken enhed det anvendes på eks. Ipad, PC, SmartPhones.
- Er gode til
at kontakte lokale firmaer med dårlige hjemmesider, hvilket giver flere
kunder.
- Prioritere
kunden rigtig højt og gør meget ud af, at forklare deres tanker og ideer uden
brug af forvirrende medier.
- Loyale og
troværdige medarbejder
- Veluddannet personale både stifteren af firmaet Helen og hendes medarbejder Mark har en lang fortid inden for medie faget og har virkelig styr på deres koder.
- Ansatte er
gode til at komplimentere hinandens arbejde og der er god stemning på
arbejdspladen. Et godt arbejdes miljø øger kvaliteten af arbejdet.
- Produkter
(Deres produkter bygger på en høj kvalitet, hvilket giver dem gode
konkurrencemæssige fordele)
|
- Det er svært at skaffe kunder i disse krisetider.
- Det kan
være svært, at overbevise firmaer om, hvor vigtig et ordentligt brand og
markedsføring egentlig er.
- Ny opstartet firma og mangler derfor et bredere omdømme inden for web branchen.
- Finansiering
(Firmaet har svært ved, at skaffe nok kunder i forhold til, at de skal kunne
leve af CreateClick, som deres eneste indtægt)
- Markedsføring
( De har klart brug for mere eller evt. bedre markedsføring, men der arbejdes
på sagen hvilket er en styrke for firmaet)
|
Muligheder
|
Trusler
|
- Kunder (CreateClick bliver nødt til at få en bredere kundekreds. Lige nu arbejder de på at skaffe lokale kunder i portsmouth fordi de mener, at dette vil skabe en høj troværdighed i det CreateClick selv er lokale)
- Få et godt
og bredere omdømme
- Muligheder
for at udvide sig fra lokalt til nationalt
- Samarbejde
med andre medier og firmaer (dette er CreateClick allerede i gang med)
|
- Konkurrenter (der er utrolig mange inden for webbranchen, hvilket naturligvis gør det til en hård branche)
- Nye
tendenser
- Nye
teknologier og hurtig teknologi forældelse
- Voksende
krav fra kunderne (Tror ikke dette er en stor trussel da CreateClick er godt
med på moden)
- Finanskrisen (Mange firmaer går konkurs)
- Kundens syn
på nødvendigheden af en professionel webside og brand
|
Distributionsformer
CreateClick har direkte kontakt med konsumet. I den branche, som CreateClick befinder sig i vil jeg ikke mene, at dette skulle have nogen negativ virkning på firmaet eller konsumet. Ofte så forbinder konsumenterne mange detailhandlere med en øget service idet produktet da kan forhandles i lokalområdet. Men i forhold til webbranchen så finder jeg den direkte distribution meget relevant idet Konsumenten har direkte kontakt med producenten. Dette skaber en større troværdighed til firmaet. CreateClick lægger meget vægt på, at konsumenten skal have en god forståelse for deres arbejde samt deres ideer. Til dette benytter de sig af forskellige metoder, som ikke alle sammen indebære forvirrende medier til at klargøre sig med.
CreateClick har direkte kontakt med konsumet. I den branche, som CreateClick befinder sig i vil jeg ikke mene, at dette skulle have nogen negativ virkning på firmaet eller konsumet. Ofte så forbinder konsumenterne mange detailhandlere med en øget service idet produktet da kan forhandles i lokalområdet. Men i forhold til webbranchen så finder jeg den direkte distribution meget relevant idet Konsumenten har direkte kontakt med producenten. Dette skaber en større troværdighed til firmaet. CreateClick lægger meget vægt på, at konsumenten skal have en god forståelse for deres arbejde samt deres ideer. Til dette benytter de sig af forskellige metoder, som ikke alle sammen indebære forvirrende medier til at klargøre sig med.
Porters værdikæde
Forretningsmodellen
Den ligger i dropbox og kan hentes ved, at følge dette link:
https://dl.dropbox.com/u/12792473/createClickforretningsmodel.docx

Figur 4 Denne kombination bruges på hjemmesiden og på facebook
Figur 5 Denen Kombination bruges på Twitter
Imens jeg har været hos CreateClick har de arbejdet på, hvordan de kan få flere til, at tilmelde sig på hjemmesiden. Her er der blevet snakket om at rive boksen med "Sign in" op til toppen af forsiden så den altså ses med det samme. Udover det har vi også arbejdet på nogle gratis brochure omkring succesful marketing og omkring, hvordan man som firma fx. kan bruge Facebook til markedsføring. Disse brochure skal kunne downloades på hjemmesiden på den betingelse, at man tilmelder sig.
Forretningsmodellen
Den ligger i dropbox og kan hentes ved, at følge dette link:
https://dl.dropbox.com/u/12792473/createClickforretningsmodel.docx
Del 3 – Markedsføring
Her vil jeg se nærmere på markedsføringen, hvor jeg vil komme ind på
følgende:
- Det eksisterende markedsførings materiale
- Det eksisterende markedsførings materiale
- En AIDA analyse af et udvalgt produkt
- Parametre i markedsføringen
- Perspektivering til Danmark
Det eksisterende
markedsføringsmateriale
CreateClick markedsføre dem selv igennem Følgende:
- Hjemmeside http://createclick.co.uk/
- Hjemmeside http://createclick.co.uk/
- Facebook http://www.facebook.com/CreateClick
- Twitter https://twitter.com/CreateClick
- Pinterest http://pinterest.com/createclick/
CreateClick benytter sig ikke af radio og TV indslag.
Den primære del af markedsføringen sker igennem deres hjemmeside, facebook
og Twitter. Generelt så er CreateClick rigtig gode til, at skabe sammenhæng
imellem deres sider, hvilket skaber et større brand, som er mindeværdigt for
kunderne. For at give et par eksempler på dette har jeg tilføjet en række
screenshots fra de forskellige sider.

Figur 1 CreateClick's Facebook side
Figur 2 CreateClick's hjemmeside
Figur 3 CreateClick's Twitter
CreateClick har et lækkert design, som de forstår at bruge med omtanke.
Deres primære farver er den orange, den sorte og den hvide. Disse går igen på
deres logoer, hvor logoet kan variere imellem farverne. Dette er vist på
følgende to fotos:
Figur 4 Denne kombination bruges på hjemmesiden og på facebook
CreateClick har ikke nogle regler i forhold til farvekombinationen, så
længe de tre nævnte farver indgår. Farvekombination afhænger af, hvilket medie
logoet skal bruges på. I mit arbejde lavede jeg bl.a. en brochure, hvor logoet
blev lavet således som vist på nedestående billede. De bruger også deres logo,
hvor det kun er de to første bogstaver i CreateClick der benyttes (Cr)
Figur 6 Denne kombination er brugt i en brochure
Figur 7 Anden kombination af logoet
I deres markedsføring er farverne meget
relevante og det er derfor jeg har valgt at hive det frem I dette afsnit. De
benytter sig ikke af såkaldte stemningsbilleder, men de billeder, som der
bruges er “lækre” billeder af nogle af de designs de har lavet.
AIDA - Analyse af hjemmesiden
Jeg har valgt at bruge CreateClick’s hjemmeside, som mit udvalgte materiale
til AIDA modellen. AIDA er en
forkortelse af Attention, Interrest, Desire, and Action. Nedenunder vil jeg beskrive de fire
punkter og vedhæfte dokumenterende/illustrerende billeder.
Attention:
Det som skaber opmærksomheden på hjemmesiden er kombinationen af den kraftige orange og den sorte farve samt diashowet i midten. Opsætningen og farverne føre hurtigt ens blik hen på logoet øverst i venstre hjørne.
Det som skaber opmærksomheden på hjemmesiden er kombinationen af den kraftige orange og den sorte farve samt diashowet i midten. Opsætningen og farverne føre hurtigt ens blik hen på logoet øverst i venstre hjørne.
Interest:
Interessen skabes via diashowet’s billeder og de iøjnefaldende overskrifter. Samtidig så er der forskellige reklamer når man scroller ned på hjemmesiden. Dette for læseren til at blive hængende, hvis det da har læserens interesse.
Interessen skabes via diashowet’s billeder og de iøjnefaldende overskrifter. Samtidig så er der forskellige reklamer når man scroller ned på hjemmesiden. Dette for læseren til at blive hængende, hvis det da har læserens interesse.
Desire:
Det som skaber lysten til at komme i kontakt med CreateClick er generelt hele det lækre design af hjemmesiden, hvilket selvfølgelig er et stort must i forhold til CreateClick’s branche. Udover designet så popper der en orange boks op i højre hjørne, som tilbyder en gratis samtale omkring marketing. Når noget er gratis bliver folk altid endnu mere interesserede og i dette tilfælde er det også tydeligt, at det ikke bare er noget gratis spam, men en egentlig samtale. Boksen følger siden når man køre op og ned, hvilket nærmest ”tvinger” læseren til, at reagere på den.
Det som skaber lysten til at komme i kontakt med CreateClick er generelt hele det lækre design af hjemmesiden, hvilket selvfølgelig er et stort must i forhold til CreateClick’s branche. Udover designet så popper der en orange boks op i højre hjørne, som tilbyder en gratis samtale omkring marketing. Når noget er gratis bliver folk altid endnu mere interesserede og i dette tilfælde er det også tydeligt, at det ikke bare er noget gratis spam, men en egentlig samtale. Boksen følger siden når man køre op og ned, hvilket nærmest ”tvinger” læseren til, at reagere på den.
Action:
Når læseren er kommet til bunds i forsiden er personen blevet inspireret af designet, billederne, overskrifterne, diverse tilbud samt teksterne. Samtidig så følger den orange boks i højre hjørne stadig en og når man når bunden af hjemmesiden er der også en ”Sign in” boks, som så gør det nemt og hurtigt for læseren at ”gå i action”.
Når læseren er kommet til bunds i forsiden er personen blevet inspireret af designet, billederne, overskrifterne, diverse tilbud samt teksterne. Samtidig så følger den orange boks i højre hjørne stadig en og når man når bunden af hjemmesiden er der også en ”Sign in” boks, som så gør det nemt og hurtigt for læseren at ”gå i action”.
Imens jeg har været hos CreateClick har de arbejdet på, hvordan de kan få flere til, at tilmelde sig på hjemmesiden. Her er der blevet snakket om at rive boksen med "Sign in" op til toppen af forsiden så den altså ses med det samme. Udover det har vi også arbejdet på nogle gratis brochure omkring succesful marketing og omkring, hvordan man som firma fx. kan bruge Facebook til markedsføring. Disse brochure skal kunne downloades på hjemmesiden på den betingelse, at man tilmelder sig.
Parametre som produktet
markedsføres på
Her tager jeg igen udgangspunkt i hjemmesiden, som jeg allerede har
analyseret med AIDA-modellen.
De parametre som der bruges i markedsføringen er det lækre og professionelle design, hvilket selvfølgelig er meget afgørende i forhold til tiltrække kunder. Herudover bygges markedsføringen på deres farver, som skaber et mindefuldt indtryk af brandet.
De parametre som der bruges i markedsføringen er det lækre og professionelle design, hvilket selvfølgelig er meget afgørende i forhold til tiltrække kunder. Herudover bygges markedsføringen på deres farver, som skaber et mindefuldt indtryk af brandet.
Perspektivering til Danmark
*kilde: http://www.secondlevel.dk/
Hvis et firma, som CreateClick skulle markedsføre sig i Danmark ville det
formodentlig ske på forholdsvis samme måde. Godt nok har jeg nævnt tidligere i
min opgave at CreateClick’s primære kundekreds er i det lokale Portsmouth.
Dette ændre dog intet på hvordan de markedsføre sig på hjemmesiden, da designet
og farverne ser lige så lækre og professionelle ud. Inden for denne branche er
der stor konkurrence og jeg ved fra Helen (min Chef) at CreateClick’s arbejde
er meget billigt, hvilket selvfølgelig stiller dem godt i forhold til
konkurrenterne. Det gode ved CreateClick er derved, at de stadig har en god og
professionel hjemmesiden så, man kan ikke i dette tilfælde sige at pris og
produkt hænger helt fair sammen. Her kunne man forstille sig andre webdesign
virksomheder (Ikke nødvendigvis i Danmark) som havde billige priser, hvor kvaliteten
også ville være derefter. Hermed mener jeg, at deres hjemmesider og
markedsføring selvfølgelig ikke er så professionel, som hos CreateClick.
For at give et eksempel på dette har jeg fundet dette firma http://www.secondlevel.dk/
Nu har jeg ikke undersøgt priserne, men de skriver at de tilbyder billige hjemmesider samtidig med, at deres egen hjemmeside ikke er speciel lækker og professionel. Håber dette understreger, hvad jeg mener i det ovenstående.
Nu har jeg ikke undersøgt priserne, men de skriver at de tilbyder billige hjemmesider samtidig med, at deres egen hjemmeside ikke er speciel lækker og professionel. Håber dette understreger, hvad jeg mener i det ovenstående.
Fotos fra deres hjemmeside.
Del 4 – Markedsføringspotentiale
I hvilket omfang er markedsføringen
til stede i virksomheden?
CreateClick formår at have en meget vellykket markedsføring af deres
produkter. Deres kontakt med kunderne er meget professionel og down to earth,
hvilket giver dem et godt ry. Deres hjemmeside, Facebook, Twitter, Visitkort,
brochure og hvad de nu ellers har, er alle blevet designet så der er en
rød tråd. Jeg syntes bestemt at de
lever op til, at kunne konkurrere stærkt med deres konkurrenter.
Hvordan påvirker markedsføringen
produktet og hvordan ville produktet være, hvis det ikke skulle markedsføres?
Som jeg har været inde på så er det vigtig at have en god og professionel
markedsføring når man er i en branche, som CreateClick er i. CreateClick sælger jo selv hjemmesider
og rådgivning i forhold til markedsføring, så hvis de ikke engang selv havde en
lækker markedsføring og et godt brand så var det nok begrænset, hvor mange
kunder de ville have i længden.
Hvordan kunne produktet
forbedres?
Imens jeg har været i praktik hos
CreateClick har jeg haft ansvaret for deres Facebook side. Da jeg kom havde de
kun 65 likes, hvilket selvfølgelig ikke er så meget. Jeg har så kommet med
forskellige ideer til, hvordan de kunne bruge deres facebook side mere og få
den gjort mere populær. Mit arbejdet på den har fået de 65 likes til, at stige
til 125 likes, hvilket da er et
fremskridt.
Den første af mine ideer var, at ligge inspirende qoutes op på siden. Lidt
eksempler er vist nedenfor:
Mit andet forslag var, at afholde konkurrencer på siden eller udlodde
diverse gratis download. Her har
jeg bl.a. arbejdet på to gratis brochure, hvor den ene handler om hvordan et
firma kan bruge Facebook og den anden omkring succesful marketing. Her udover
har jeg kommet med ideer til, hvordan konkurrencerne skulle afholdes.
Den ene af disse var, at når CreateClick fx nåede op på 200, 300 eller 500 likes så ville der blive udtrukket en vinder til en gratis et eller andet.
Den ene af disse var, at når CreateClick fx nåede op på 200, 300 eller 500 likes så ville der blive udtrukket en vinder til en gratis et eller andet.
I den kommende uge får CreateClick besøg af en gut, som der skal hjælpe dem
med deres Facebook side og han vil se på nogle af mine forslag.
Det ser rigtig godt ud, Nickie. Godt, du fik så spændende et praktiksted til sidst.
SvarSletHilsen fra det iskolde Danmark